Cinta

"CINTA yang dibina bukan cinta kosong tapi cinta yang punya pengertian
cinta yang luhur dan hanya dapat dirasakan dengan JIWA yang bersih
yang SENTIASA MENCARI..... ALLAH"

Sunday 15 May 2011

oh Ayah oh Ibu....

Assalamualaikum wbt...
Apa khabar semua..harap2 sihat gitu...
huhu^.^
Alhamdulillah..
Hari ini selesai konvokesyen kak ngah...
Walaupun penat seharian di UiTM Shah Alam...
tapi saat yang paling berbaloi buat ana...

Lepas saja ambil gambar kak ngah, saya yang kelaparan terus mencari makan di khemah jualan.
Saya beli nasi ayam dan juga air milo, kemudian saya telefon sama mama, "mama where are you??" hehe...
Mama cakap ayah sudah keluar dahulu, saya bergegas ke tempat yang kak ngah suruh mama dan ayah tuju ke dalam dewan.  Alhamdulillah, tidak sukar saya mencari mama dan ayah dalam keadaan yang sesak bangat ni...huhu^.^

Saya terus ke mama dan ayah.  Mama dan ayah juga menyatakan bahawa mereka sangat lapar, tapi nasi yang saya beli hanyalah sebungkus nasi ayam, keadaan juga mula sesak dengan banjiran ibubapa dan keluarga para graduan merumit saya untuk kembali ke khemah jualan yang jauh.  Kami mencari posisi yang sesuai untuk makan, almaklumlah...kawasan dewan, kami bersama-sama duduk di tepi khemah tempat makan bersama para ibubapa yang lain.  Setelah itu, saya duduk dan membuka nasi ayam tadi, sudah tentu ibubapa saya juga lapar, mana tidaknya dari tengahari kami di sana. 

Kemudian saya mula makan, inilah saat yang paling saya tidak akan lupa seumur hidup saya, saya jarang pulang dek kerana belajar jauh nun di negeri orang, saya sangat bersyukur kerana dapat meluangkan masa bersama mereka...balik pada cerita,saya duduk ditengah-tengah antara mama dan ayah, ayah di sebelah kiri, mama disebelah kanan, saya mula membuka bungkusan nasi ayam tadi, ayah meminta untuk merasa sedikit ayam..namun, apa yang saya lakukan ialah saya menyuap kedua ibubapa saya, ya Allah...saya sangat terharu, saya tidak pernah menyuap ayah dan mama sehingga nasi itu habis, mama cakap "tira makanlah juga nasi itu" tapi saya terus menyuap ayah dan mama makan, saya balas pada mama, "orang muda tidak apa-apa jikalau makan sedikit, nanti tidak muat pula nak pakai baju kebaya ini.", saya terus menyuap ayah dan mama, saya monolog dalam hati 'ya Allah sesungguhnya, saya lapar, tapi saya merasa kenyang menyuap nasi ini ke mulut ayah dan mama, walau hakikatnya dari pagi lagi saya tidak sarapan.' Saya rasa bahagia  dapat menyuap nasi pada mama dan ayah saat mereka masih sihat.

Ya Allah, lindungi kedua ibubapaku saat ana jauh dari mereka, dan di mana mereka berada, rahmati dan berkati ibubapaku..aminn...


No comments:

Post a Comment