Cinta

"CINTA yang dibina bukan cinta kosong tapi cinta yang punya pengertian
cinta yang luhur dan hanya dapat dirasakan dengan JIWA yang bersih
yang SENTIASA MENCARI..... ALLAH"

Biarkan waktu berputar seiring waktu berjalan

Biarkan waktu berputar seiring waktu berjalan

Istiqomah

Daisypath Anniversary tickers

AH

Daisypath Anniversary tickers

Daughter

Lilypie Pregnancy tickers

BF

Lilypie Breastfeeding tickers

Wednesday, 28 December 2011

Hari Pertunangan Ku

Assalamua'laikum wbt kwn2...
Alhamdulillah dapat juga menulis hari ini.
Lama tak update blog ni...
So, terimalah coretan ana untuk kali ini yang bertajuk.

Hari Pertunangan Ku <3

Suatu pagi yang tenang....

"Eh, Athirah mana???" tanya mama pada adik dan kakak yang senang rehat di ruang tamu.
"Mungkin dia di bilik" jawab adik. "Kenapa mama?," sambung kata adik.
Lalu mama menjawab "Hari ini Tira akan bertunang, sekejap lagi pihak lelaki akan datang dengan rombongan serta keluarga mereka."
"Apa????!!! bertunang?!" sentak adik, kaklong dan kakngah.
"Ya, Athirah akan bertunang pada hari ini. Kamu semua tolong mama kemas, hias rumah dan memasak hari ini ya." jawab mama dengan selamba dan berlalu naik ke tingkat atas rumah.
'Tok tok' bunyi pintu bilik diketuk.  Tangan mama terus mencapai tombol pintu dan memulas tombol untuk membuka pintu.
"Mama rupanya, terkejut Tira. Ada apa mama??" kata ana yang sedang duduk dimeja belajar.
Mama duduk di katil yang berhampiran, lalu berkata "Mari sini duduk sebelah mama, ada benda penting mama hendak kamu tahu."
"Ada apa mama?" tanya ana lagi.
"Hari ini hari penting, hari ini akan ada orang datang rumah kita, mama hendak kamu siapkan diri, pakai makeup dan kejap lagi mama bagi baju untuk kamu pakai." kata mama.
"Kalau orang datang rumah selalunya Tira akan tolong mama masak, kemas rumah tapi kenapa hari ini lain pula, Tira mama suruh pakai cantik-cantik? Ada apa-apa yang penting ke hari ini?' tanya ana yang dalam keadaan tidak jelas dengan kenyataa mama.
"Sebelum itu, mama minta maaf banyak-banyak pada Tira, mama tidak sempat untuk beritahu dan minta setuju dari Tira...tapi ketahuilah wahai anakku, inilah yang terbaik untukmu." kata mama dengan nada yang sayu.
"Mama, kenapa mama macam sebak...ada apa-apa terjadi ke?" tanya ana dalam keadaan yang melankolik.
"Sebenarnya anakku, hari ini akan datang satu rombongan dari sebuah keluarga...dan hari ini adalah hari pertunangan kamu, Athirah." kata mama sambil menatap mataku dengan penuh harapan.
"Apa..???? Tira bertunang hari ini? Athirah tak faham..mama bergurau dengan Tira ye..??? kata ana dengan nada terkejut kemudian beransur-ansur selamba. Seperti tidak percaya.
"Athirah, mama harap Tira dapat terima keputusan dan pilihan yang mama telah buat.  Mama setulusnya minta maaf kerana menetapkan jodoh ini." kata mama dengan penuh harapan sambil menatap wajahku yang sayu.
"Mama, Tira tak boleh terima..Tira tidak mengenali lelaki itu malahan tidak pernah berjumpa dan bersembang, mendengar suara dan melihat wajahnya, tidak tahu tahap agamanya." kata ana sambil menangis.
"Wahai anakku yang mama sayangi, ketahuilah pilihan mama ini baik untukmu di dunia dan di akhirat, insyAllah." balas mama sambil memujukku.
Sambil berlinangan airmata, ana terus memeluk mama. Tidak tergambar rasa kesedihan, perasaanku juga bercampur...apa yang harus dilakukan.
Mama melepaskan pelukanku, lalu bangun sambil berkata, "Mama pergi ambil persalinan yang pihak lelaki sudah berikan pada mama tempoh hari sewaktu merisik. Kamu bersiaplah bersihkan diri ya."
"Baik mama." balas ana.
'Derhakakah diriku? sekiranya diri ini membantah serta menolak permintaan ibuku, keputusan yang telah ibu berikan pada keluarga lelaki yang tidak dikenali, juga lelaki yang akan menjadi teman hidupku? Ya Allah, apakah ini sesuatu yang baik?' monolog ana sambil bersiap.
Setelah mama memberi baju padaku, mama terus turun bawah dan mengemas apa yang perlu.  Kakak dan adik juga menolong menyiapkan hidangan di dapur. Manakala ana sedang siap di bilik atas, dengan keadaan yang berlinangan airmata.

"Athirah sudah siap ke?" tanya kak ngah.
"Hampir siap, tetapi Tira tidak dapat nak makeup muka ni...Tira belum sedia hendak menjadi isteri dan mendirikan rumah tangga.  Kenapa harus Tira yang bertunang?" kata ana pada kakngah sambil teresak menangis.
"Athirah, kami adik-beradik lain tidak tahu-menahu pasal keputusan yang mama buat. Kami turut terkejut juga. Tapi Tira, kakngah yakin keputusan yang mama buat ini adalah terbaik." pujuk kakngah.
Lalu, kakngah mendandan diriku...mengenakan warna yang paling ana sukai, merah jambu.  Lelaki yang bakal ku tunangi juga seperti tahu warna kesukaanku.

"Assalamualaikum wbt...." kedengaran suara seorang wanita berumur memberi salam.
Adik berlari ke tingkat atas untuk memberitahu bahawa pihak lelaki telah sampai.  Mama pula bergegas ke muka pintu menyambut rombongan pihak lelaki.
"Wa'alaikumussalam wbt..akak, sampai juga. Jemput masuk semua." kata mama.
"Jemput duduk dulu ya. Senang tak cari rumah ni kak?" tanya mama pada bakal besannya.
"Alhamdulillah, Allah memudahkan perjalanan mungkin kerana kami membawa niat yang suci untuk menyatukan anak kita." kata bakal ibu mertuaku.
"Mana Athirah?" tanya bakal ibu mertuaku.

"Athirah, jomlah kita turun...semua sudah tunggu tu..sudah jangan menangis lagi, tak elok..kan sudah cantik ni, hari ini hari penting Tira, senyumlah adikku" kata kakngah.
'Ya Allah, semoga semua yang berlaku adalah baik untukku di dunia dan akhirat. amin'. monolog ana.
"Bismillahirahmanirahim.." ucapan bibirku sambil melangkah menurun tangga untuk ke ruang tamu.
Kakngah menemaniku turun tangga, lalu ana duduk pada bantal yang telah tersedia depan bakal ibu mertuaku.
Begitu cepat persiapan yang mama dan adik beradikku lakukan seperti sudah tahu majlis ini akan berlangsung, segalanya tersiap dengan rapi. Kerusi sofa diletakkan dekat dinding dan juga meja makan agar ruang tamu tengah kelihatan luas untuk meletakkan pelamin mini untukku.

"Athirah, cantik bakal menantu ibu." kata bakal ibu mertuaku yang telah mengelarkan ibu pada dirinya untukku panggil.
"Terima kasih ibu." balasku.
"Jadilah isteri dan menantu yang baik untuk anak ibu dan keluarga ibu." kata ibu sambil ana bersalam dan bercium tangan ibu. Setelah salam, lalu tanganku dipegang untuk ibu menyarung cincin.  Jatuh airmataku berlinang, namun harus ku hentikan bila mama meletakkan tangannya dibahuku.

Setelah itu, ana salam dan mencium tangan bakal ibu mertuaku.  Ibu terus memelukku seperti sebak juga, mungkin barangkali merasakan bahagia mendapatkan seorang menantu pilihan dirinya dan juga anaknya.
"Alhamdulillah..." kata ibu sambil mengucup dahiku.

Setelah itu, datang seorang lelaki memberi salam.  Mama menjemput lelaki tersebut masuk dan dia terus duduk sambil menghadap hantaran tunangan untukku dari dirinya.

"Athirah bangun duduk sebelah dia, nak ambil gambar kamu berdua ini." bisik kaklong.

Ana bangun tanpa rasa keberatan, melihat lelaki itu bersila di hadapan hantaran sambil memandangku yang menuju kearahnya.  Hatiku menjadi bahagia, dia seperti orang yang ku kenal.  Lalu kami duduk bersebelahan sambil menunduk kebawah. Masing-masing malu barangkali.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Eh, terangnya...ha?? ana mimpi ke??"
hehe....
Mimpi indah semalam lah....

Assalamualaikum kwn2..huhu..
Agak-agak teman2 baca sampai habis tak cerita ni?? panjang sangat kan..hehe... Inilah mimpi indah semalam. Maaf ya, buat suspen je kat korang.
*p/s : 
- gambar sumber google images..hehe...
- ini mimpi indah <3 yang macam real..insyAllah..
- mimpi ini diolah sedikit oleh ana untuk kesan yang lebih real =)


Wassalam by Anna Athirah 

Monday, 19 December 2011

Cinta ibarat rama-rama


Cinta ibarat kupu-kupu
Makin dikejar, makin ia menghindar. Tapi bila dibiarkan ia terbang, ia akan menghampirimu di saat yang tak terduga. Cinta dapat membahagiakanmu tapi sering juga manusia bercakap mengenai cinta sungguh menyiksakan.
Jadi, cinta itu hanya layak diberikan kepada seseorang yang istimewa yang akan kamu jadikannya suami/isteri sahaja. Jadi jangan risau, bertenang sahaja, jangan terlalu terburu-buru memiliki cinta dan pilihlah dikalangan cinta yang terbaik!

Saturday, 10 December 2011

si dia bukan cinta abadi mu...

Ya Aziz ..
Engkau Yang Maha Berkuasa atas kehidupanku...

Jika dia bukan PEMILIK tulang rusukku
jangan biarkan aku MERINDUKAN kehadirannya
jangan biarkan aku melabuhkan HATIKU dihatinya
kikislah PESONANYA dari pelupuk MATAKU
hapuslah segala INGATANKU tentang dirinya
buanglah KEINGINAN HATI untuk BERHARAP kepadanya

Dan JAUHKANLAH dia dari relung hatiku...
Kerana Hanya Yang TERBAIK dari SISI-MU lah yang sentiasa ku tunggu sebagai pelabuhan terakhir perasaan suci yang Engkau Anugerahkan dihatiku.
amin ya rabb

Friday, 25 November 2011

Jangan memilih aku

  Terenggut hatiku terpanah asmara
sedih suka sirna sudah
bila kau jadi milikku

Memang lukaku belum sembuh semua
juga dukaku belum sirna semua

reff :
Jangan memilih aku
bila kau tak sanggup setia
kau tak mengerti aku
diriku yang pernah terluka

Jangan memilih aku
bila kau tak sanggup setia
kau tak mengerti aku
diriku yang pernah terluka
cinta

Ku pernah terluka

Hasrat ini mau hati
tak mau pisah darimu

back to reff

Diriku yang pernah terluka
cinta

Jangan memilih aku
Jangan memilih aku...

Wednesday, 16 November 2011

Place ur heart in Allah

Assalamualaikum WBT


place your ♥ in the hands of Allah
Allah will place it in the hands of a man
who Allah believes deserves it ♥ ♥ ♥

Thursday, 27 October 2011

Dialog Seorang Ibu ataupun Bapa

Assalamualaikum WBT
Apa khabar teman2?
Semoga sihat disamping yang tercinta.

Dialog seorang ibubapa yang masih hidup.
"Ya Allah,
Adakah aku telah cukup mendidik anak-anakku menjadi seorang yang soleh/solehah?
Apakah anak-anakku akan mengirimkan doa untik bekalanku  di Akhirat nanti?
Apakah sepeninggalan ku akan menyedarkan anak-anakku?"


Duhai anak-anakku lihatlah diriku yang masih bernyawa ini...
Pesanku....
Didiklah dirimu wahai permata ayah dan bonda...
Mahukah kau melihat kami terbakar di Neraka?

Itulah  yang terdetik dihatiku,
setiap kali ana memikirkan suruhan~Nya, pakai hijab, tutup aurat dan dirikanlah solat.
Sama2 kita berjuang pada Saff~Nya...
menuju...
Kehidupan yang hakiki..
InsyAllah...

Sama2 istiqomah dan perbaiki diri :)
Wassalam...

Wednesday, 26 October 2011

Hidup harus diteruskan "umpama sebuah bas yang bergerak" =)

Assalamualaikum WBT
Apa khabar kawan2 semua?
Esok ana teman adik ke Melaka sebab dia mahu buat research pasal sarang burung.
So, malam ini tidak boleh tidur awal sebab...
Tak tahulah..hehehe..mungkin kalau ana buat coretan bagi mengantuk.
Sambil blogger, dengar lagu ni. Ungu ft Rossa - Tercipta Untukku.
Lagu ini sangat istimewa sebab seseorang dedicate lagu ini untuk ana.
Tapi bila sudah tiada apa2 dengan dia, ana sangat benci dengar lagu ini.
Sekarang ana mencabar diri untuk dengar lagu ini ;)





Ayuh mula coretan...
Cuti semester ni kalau dah tak ada buat apa2...
Fikiran ni pun mulalah teringat benda2 yang lepas..
So, dalam masa bersendiri di rumah ni..
Haruslah kuatkan diri sendiri dengan mengingati apa yang ada sekarang..
Tahu tak kenapa ana cakap umpama sebuah bas bergerak..
Sebabkan kalau dulu ana naik bas..ana mesti sedih..teringat perkara dulu..
Tapi sekarang tidak, ana ucapkan terima kasih pada teman ana..
kerana kalau ana naik bas sekarang ana rasa happy bila ingat kata2 dia =)

Saat ana merenung kembali...
Pemergianmu....
Ana mendiamkan diri...
Seperti tidak percaya...
Jujur ana kecewa...terlalu kecewa sehingga tidak dapat berkata apa2...
Ana takut untuk terima kenyataan yang terang2 di depan mata....
Ana terus diam...
Memberi mu peluang untuk fikir sejenak...apakah sudah bulat keputusan mu...?
Apakah ini pengakhiran kepada semua yang dikau impikan sebelum ini?
Mungkin dikau dikuasai amarah...ana terus memujuk mu...
Namun, dikau mencari ana kembali, tapi adakah kali ini dikau ikhlas?
Akhirnya, dikau memilih jalan mu...
Dan untuk kali keduanya dikau pergi dan melontarkan kata2 kesat padaku...
Ana...keluarga ana dilanda satu berita yang sangat menyedihkan....
Ana sangat sedih...kerna dikau bukan mengecewakan ku..dikau mengecewakan kedua ibubapaku...
Cukuplah untuk dikau ana terus kenang....cukup menyakitkan...
Hari berlalu sehingga berbulan lamanya...
Dikau pergi....
Haruskah ana menangis terus pemergian mu?
Jawapannya? Tidak!
Kerna takdir...terima kasih Allah kerna memanggilku...
Agar ana sedar akan kenyataan...
Betul kata ibu...
Ada yang lagi baik untuk ana disana...
Ana bersyukur....
kerna jika kita tidak putus...
Ana tidak akan berjumpa dengan kawan2 yang sangat mencintai ana...
Jika kita tidak putus...
Ana tidak akan rasa nikmat cinta Mu yang sangat membuatkan ana begitu bahagia...
Jika kita tidak putus..
Pasti ana tidak akan merasa dihargai oleh insani seperti teman2ku.
Namun, ana sedikit terkilan kerna tidak dapat menunaikan hajatku padamu...
Ingin sekali ana bawa dikau bersama...
Tapi apa kan daya...
Ana seorang hamba yang lemah...
Maaf atas segala kekurangan..

Terima kasih semua buat ana terus berdiri...

***
"Jangan mencari cinta, tapi carilah seseorang yang membuatkan anda bahagia.Lambat laun, kebahagiaan itu akan berubah menjadi cinta."

Thursday, 20 October 2011

Jangan bersedih kerana tiada yang kekal ABADI (II)


Assalamualaikum wbt
Ahlan wa sahlan teman2 yang masih setia melihat blog ana.

Terlebih dahulu ana mengifakkan kesyukuran terhadap Allah yang Maha Esa, Alhamdulillah.  Sekiranya ana tidak putus hubungan dengan dia, pasti ana tidak dapat jumpa teman2 ana yang sangat menyayangi ana sekarang.  Ana merasa bahagia kerana tanpa dia pun ana boleh mendapatkan bahagia malahan lagi berlipat ganda rasanya. 
“ada rahmatnya bila tidak lagi bersama terasa jauh diriku ini dengan dosa……”
“andainya kita terus bersama belum tentu kita bahagia selagi tidak kau ubah cara hidupmu..”
Itulah lirik lagu kumpulan Exist –Alasan.

Kadang2 manusia akan mencipta alasan pabila hati sudah mula berubah, mungkin dikau tersenyum setelah hatimu puas, tetapi bagiku adalah satu ketenangan.

Disana ada seseorang yang telah tercipta terbaik untukku….

Jika ana harus memilih kebahagian denganmu dan kebahagian bersama sahabatku, ana memilih sahabat…bak kata Kak Mina ~ menjadi solo itu bukanlah sesuatu yang tidak baik bila kita ada kawan yang buat kita rasa seperti dalam bercinta.

Namun tidak dinafikan juga, sebagai manusia biasa ana pasti terjatuh cinta...justeru ana harus kuatkan semangat dan tekad untuk tidak terlalu melayan rasa cinta untuk masa depan yang lebih baik. Sebab telah tertulis di Luah Mahfuz jodohku, apa yang harus ana buat ialah menunggu dengan sabar saat itu tiba.
Ana, ingatlah kata ibumu....jangan macam jadi dulu...mahukah ana kecewa lagi?
Maaf ibu, ana akan terus berjuang untuk tidak  membuat ibu kecewa lagi, untuk tidak membuat ibu melihat ana sedih...ibu, maafkan kedegilan anakmu, terima kasih kerna selalu menjadi sahabat terbaikku =’) 

Sungguhpun cinta telah lahir dalam jiwa ana harus mengingati dan akan ku cuba untuk sematkan ia seperti.....

CUKUPLAH AKU MENCINTAI DALAM DIAM ♥

Kalau kita sukakan seseorang,
jangan beritahu si dia.
Nanti Allah kurangkan rasa cinta padanya
Tapi luahkan pada Allah,
beritahulah Allah.
Allah Maha mengetahui siapa jodoh kita ..

Cintai Dia Dalam Diam,
Dari Kejauhan Dengan Kesederhanaan & Keikhlasan

Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH
"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH."
(Adz Dzariyat : 49)

Tetapi jika kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah, berdoalah & berpuasalah
"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji.
Dan suatu jalan yang buruk."
(Al Israa' : 32 )

Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang,
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya & Dia telah menciptakan sseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak.
Ketika kau merasa bahawa kau mencintai seseorang,
namun kau tahu cintamu tak terbalas
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu & Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu

Cukup cintai dalam diam
bukan kerana membenci hadirnya
tetapi menjaga kesuciannya
bukan kerana menghindari dunia
tetapi meraih syurga-NYA
bukan kerana lemah untuk menghadapinya
tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus & menyelusup

Cukup cintai dari kejauhan
kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkan dari ujian
kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan
kerana mungkin membawa kelalaian hati-hati yang terjaga

Cukup cintai dengan kesederhanaan
Memupuknya hanya akan menambah penderitaan
menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan

Cintailah dengan keikhlasan
Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati
tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??
".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.
ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al Baqarah : 216 )

Jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai,
Jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.
Sebaliknya,
gantunglah segenap pengharapanmu kepada Yang Maha Memberi,
nescaya dirimu tak sesekali dizalimi,
kerana Dia mendengar pengharapanmu setiap kali & Dia menunaikannya dgn cara-Nya yang tersendiri

Cukup cintai dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan & keikhlasan
Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan
mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan

Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan
serahkan rasa itu pada Yang Memberi dan Memilikinya
biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya
"Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga."
(Umar Bin Khattab ra)

If you really love her, you won’t touch her.
Not even the slightest bit.
You’ll protect her dignity and sacredness as a muslimah.
Just hold her in your heart for a few more years ..
then you can do it the halal way

“Sesiapa sahaja yang memberi kerana Allah, menolak kerana Allah, mencintai kerana Allah,membenci kerana Allah & menikah kerana Allah, maka bererti ia telah sempurna imannya.”
(HR. Al-Hakim)

Thursday, 13 October 2011

Doaku dan doamu...

Bismillahirrahmanirahim...

Assalamualaikum WBT...

Hayati doa ini...

 

Doa 1,
Ya Allah...ana meminta kepadamu,
kelembutan ketentuan takdirMu,
berikanlah ana petunjuka untuk memberikan keputusan,
aku memohon kepadaMu,
pasangan hidup yang menjadikan diriku
sentiasa dekat denganMu.

Doa 2,
Ya Allah,
ana memohon kebaikan yang telah diminta oleh hamba2Mu yang soleh..
Ya Allah,
ana meminta pendamping hidup yang terbaik 
sebagaimana hamba2Mu yang soleh meminta pendamping hidupnya.

Doa3,
Ya Allah,
ana berlindung padaMu daripada fitnah lelaki mahupun perempuan
Ya Allah,
jagalah kesucian diriku,
pertemukan aku dengan pendamping hidup yang soleh
yang bisa menjaga kesucian dirinya,
dan juga menjaga kesucian dirinu...

Aminnn ya Rabb...

Wednesday, 12 October 2011

Jangan bersedih kerana tiada yang ABADI (I)

Assalamualaikum WBT
Ahlan wa sahlan sahabatku?
Semoga selalu disamping orang yang tersayang dan dalam keadaan sihat.insyAllah...
Adakah anda berasa sedih kebelakangan ini?Kalau jawapan anda ya...anda patut baca coretan kali ini.



“Kesedihan itu bukan sesuatu yang kekal, lama kelamaan ia akan pergi jua dengan adanya usaha.”

Kenapa ana perlu kejar bayangan, bayangan yang sudah tiada lagi…ana patut bersyukur dengan rahmat yang ada dari Allah ini.

Ana...
Kuatkanlah dirimu dengan kata2 ini dengan kata2 dan dalil ini...

BERUNTUNGLAH KAMU!
Tatkala ALLAH memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita
ALLAH MEMILIHMU!!!
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini.
[as-Syams: 8-10]
“maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaan,
Sesungguhnya BERUNTUNGLAH orang yang mensucikan jiwa itu,
Sesungguhnya MERUGILAH orang yang mengotorinya.”


Mungkin betul juga kata2 dalam filem KLB….
Jejaka yang kita ingin pilih tidaklah perlu sehensem putera, tidak perlu juga seorang yang pandai berkata2 romantik, yang penting dia ikhlas nak dengan kita.  Mungkinkah ana juga akan merasa yang sama apabila ana sudah betul2 jumpa orang yang sangat menyayangi ana?

will continue....

On my 21st birthday...

Assalamualaikum WBT
Ahlan wa sahlan =)



Pada mulanya, ana merasakan dan menunggu juga, apakah perkara yang istimewa pada hari lahir ana kali ini?
Dapatkah memory lalu diatasi dengan memory kali ini???
Adakah hari lahir ini lebih special dari yang sebelum ini?
Jawapannya.....
Yes! It is special! Better than before!
Mahukah teman2 tahu apakah yang membuatkan hari lahir ana pada kali ini sangat special?
Pada hari ini juga ana dapat sesuatu pengalaman yang berharga dan hari yang penuh hikmah.

Sebenarnya, tahun ini tahun dapat banyak hadiah.  Hadiah kenangan yang ana tidak dapat lupakan pun banyak juga.  Ana terasa bahagia dengan kehadiran kawan2 yang sentiasa menyayangi diri ini.  Terima kasih kawan =)

Seterusnya, ana nak ucapkan banyak terima kasih pada Nasrullah Jusoh sebab jadi orang yang pertama wish dan belanja makan Secret Recipe, dan untuk pengetahuan kawan, itulah first time ana makan di Secret Recipe.hehe...Terima kasih juga pada my roomate yang comel2 belaka, Intan Syafika dan Cik Noraza Hazirah sebab bagi hadiah dan ucapan dan Cik menjadi orang kedua wish..hehe..

Ana nak ucapkan terima kasih pada my bebeh, Nurul Nabilah sebab sudi nyanyi lagu birthday walaupun masih dan ceramah. I love u bebeh!

Last but not least, thanks to all that wishing my great day =) love u all.




p/s : i love this words...from kak mina, 
Being single isn't a bad thing when you have your friends that make you feel you're in a relationship <3

Friday, 7 October 2011

Adik-beradik VS Anak Tunggal

Assalamua’laikum WBT
Apa khabar kawan2... 



Hari ini ana mahu kongsi satu perkara yang InsyAllah…bermanfaat utk kawan2 yang mempunyai adik-beradik.

Let take a look for a while….

Kata2 dari salah seorang adik mahupun kakak…
‘ala, asyik adik je dapat…angah pun nak juga.’
‘mama, adik nak macam kak long juga…’

Kadang2 ibubapa kita serba salah..pernahkah kita terfikir?huhu^.^
Namun sebenarnya...kita tidak nampak yang disebaliknya, dengan adanya adik-beradik kita boleh menerapkan nilai-nilai murni seperti berkongsi,  bertolak-ansur malah yang lebih baik kita mempunyai ramai orang yang menyayangi kita tanpa paksaan dan tanpa kita sedar.

Namun bagi yang tidak mempunyai adik-beradik ataupun anak tunggal…ada kelebihan dan kekurangan, kalau kita anak tunggal, ibubapa kita selalu akan memenuhi kehendak kita, nak apa-apa saja mesti dapat..kadang2 sehinggakan belajar pun mahu bergantung kepada orang lain....hhhmm...mengapa kita tidak cuba untuk memahami sendiri ya?Anak tunggal mempunyai tanggungjawab yang besar sebenarnya kerana pada andalah segala sandaran ibubapa.Adakah anda akan lebih berdikari jika disituasi ini?

Hakikatnya, barulah kita sedar…selama ini, apa yang telah kita cuba capai adalah pengalaman dan petunjuk dari Allah bahawa kelebihan adik-beradik mengajar kita lebih berdikari dan berusaha keras untuk mencapai kemahuan dan kejayaan dengan usaha sendiri.  Tidakkah anda merasakan betapa hebatnya kelebihan adik-beradik yang selama ini kita perolehi? 


Ana bersyukur mempunyai adik-beradik kerana hadirnya mereka dapat menceriakan hari2 ana, suka duka bersama, dan paling berharga kami dapat belajar berdikari agar lebih baik di masa hadapan. Terima kasih tidak terhingga pada Ilahi dan ibubapa serta adik-beradik yang tercinta.

"Cinta kita pada Allah ataupun pada makhluk ciptaanNya...
Terkadang kita terlalu berharap pada manusia…tapi kesudahanNya…kita tidak dapat apa2…ikhlaskan hati anda semua dalam kehidupan anda.  Semoga kita selalu istiqomah dan sentiasa perbaiki diri selalu…bak kata pepatah dari teman ana di Indonesia.
“Semoga semakin hari kita semakin lebih baik dimata Allah Sang Maha Penyayang” ~dacas

Amin ya rabbala’llamin…
=)

Saturday, 24 September 2011

CintaTanpaSyarat II

Assalamua’laikum dan selamat sejahtera.
Apa khabar teman2?
Semoga sihat dan mendingan dalam lembayung rahmatNya.



Coretan ana kali ini special untuk orang yang mencintai ana serta keluarga dari mula hingga terusan.
Buat Helena Dila, terimalah.  Buat Kak Ngah dan Bebeh, ayuhlah renungkan cerita cinta ini.  Sudah lama ana ingin berkongsi, namun kelapangan tiba lewat.

Ana memperkenalkan seseorang yang sangat special dalam hidup ana tanpa ana sedari dia adalah segalanya bagi ana.  Dialah telah memberikan segalanya untuk ana, dialah CINTA tanpa syaratku selepas ayah dan bonda.

Hikmah puasa
Saat yang paling ana tidak akan lupa ketika hendak balik ke rumah untuk cuti raya.  Sejurus aja ana tiba di kota metropolitan, Kuala Lumpur.  Waahhhh…begitu banyak kereta, jalan2 di kotaraya itu sibuk sangat.  Bak kata perpatah, ‘jalan jam ni, elok bawak roti…hahahaha’ begitulah perumpamaannya.  Setelah tiba dikota, jam tangan menunjukkan akan masuk waktu berbuka puasa, namun ana masih terkandas di dalam bas.  Setiba di stesen LRT, wahhh….banjiran manusia yang sibuk pulang kerja dan anak2 muda yang pulang dari sekolah.  Telefon ku asyik berderingan kerana kakak ku telah memberitahu akan menjemputku sejurus tiba di stesen Sentul.  Dia merisaukan ketibaanku, adakah ana akan lewat dan selamat? Terus, hatiku berdoa pada yang Esa, ‘Ya Allah, semoga perjalanan menuju kepada kakakku lancar’.  Akhirnya, Alhamdulillah, Allah itu maha memberi, ana tiba tepat waktunya.  Ana akan tinggal dirumah kakak sebelum balik dirumah di Selangor.

Sifatmu, kagumanku
Mungkin takdir itu telah menyedarkan ana lagi.  Pengorbananmu, wahai kakakku yang tersayang.  Saat berada di sana, ana berbuka bersama teman2 sekerjanya.  Alangkah hiba, hatiku berdetik, sungguh ada 3 antara teman2nya yang hadir mempunyai telefon bimbit yang lastest, berpakaian cantik seperti hari lebaran dan berkereta.  Ana dihinggap rasa yang sayu, kakakku mampu memiliki seperti mereka, mampu membeli telefon lastest, mampu membeli pakaian cantik seperti hari lebaran, dan memiliki kereta yang besar tapi kesemua itu, tidak diperlukan kerana dikongsi untuk adik2 dan keluarga yang mencinta. Dikau sanggup menaiki motor dari menggunakan kereta milikmu, dikau sanggup tidak menukar telefon yang lebih update, dikau berpakaian bersederhana dan tidak bermegah, ana merasakan sungguh banyak pengorbananmu.  Hatiku berdoa lagi, ‘Ya Allah, Kau bahagiakanlah kakakku, pertambahkan rezekinya, ana sangat menyayangi dia.’

Kemesraamu, kegembiraanku
Sejurus makan kami pulang, ana ingin makan asam padahal waktu sudah lewat, badanmu juga pasti penat setelah bekerja di siang hari.  Namun, dikau membalas dengan baik sekali, dan mengajak ke kedai membeli asam, kuaci, keropok dan air botol.  Hati ini berdoa lagi, ‘Ya Allah, ana sangat mencintai dia, berikanlah hidayah dan berkati hidup kakakku selalu.’  Saat itu adalah paling bahagia bagiku, dirumahmu juga dikau melayanku dengan baik sekali.  Hatiku berdoa ‘Ya Allah, alangkah ana sangat bersyukur ke hadratmu, diberi rasa yang bahagia dari orang yang menyayangiku.’

Perhatianmu, membahagiakanku
Esokkan hari adalah hari untuk pulang ke rumah di Selangor.  Namun, kakak harus kerja juga, pada mulanya ana tidak mahu ikut, setelah sejenak berfikir ana setuju mengikutinya ke tempat kerja dan terus pulang ke Selangor.  Hatiku masih terus istiqomah berdoa, ‘Ya Allah, Kau berikan kekuatan untuk kakakku meneruskan tanggungjawabnya dengan ikhlas, dan lindungilah kakakku dari segala bahaya.’  Ana menunggu di lobby dengan membawa beg2 pakaian, lalu kakak telefon menyuruhku menaiki lif ke tingkat 6.  Setiba disitu, ana disuruh untuk duduk di kerusi yang berhampiran dengan plag agar boleh online sementara menunggu kakak habis kerja.  Dalam penungguan itu, tidak terkira dikau menjenguk dikerusi, terkadang ana leka online dikau memandangku untuk memastikan ana tidak apa2 mahupun berasa boring kerana dikau harus terus bekerja lewatan.  Dikau merisaukan ku, membuat ana merasa dilindung dan gembira diberikan perhatian itu.  Sungguh ana sangat bahagia, saat2 berada disampingmu, agar diri ini boleh merasakan kehidupan seharian mu.

Saat menaip coretan ini, mata ku berkaca-kaca, ada sinar air mata cinta yang lahir dari hati. 
Kakak, terima kasih yang tidak terhingga ku ucapkan atas segala pengorbananmu terhadap adik2 mu dan juga keluarga.  Sungguh selama ini, ana buta, tidak melihat dirimu dengan lebih dalam dan cinta2 yang lahir dari mu.  Sungguhpun, luaranmu dingin, tapi pengorbananmu, MasyAllah, tidak ada seorang pun yang bisa melakukan yang sama seperti mu.
Kakak, semoga syurga Allah ganjaranmu kerana dikau telah membahagiakan dan menyenangkan IBUBAPA mu semasa mereka hidup.  Maafkan diriku kerana sekarang ana hanya mampu membalas dengan doa yang tidak putus2 agar dikau bahagia dan menjadi kita berempat menjadi anak yang solehah.
Terkadang ana terfikir, jika dikau berkahwin, ana pasti akan merasakan seperti orang merampasmu dariku, ana pasti akan merasakan kehilangan kasihnu itu, kerna itu adalah lumrah, dikau pasti ingin membina keluarga mu sendiri…untuk saat ini, ana tidak tidak sanggup membiarkan orang merampasmu, mampukah lelaki itu menghargaimu, menjaga makan dan minummu? Ya Allah, temuakan jodoh yang mendekatkan kakak ke jalan Mu. Amin ya rabbala’lamin.

Doaku untukmu sentiasa bertasbih kakak.  Syukran.


*maaf kalau ada yang tersinggung, ambil yang jernih buang yg keruh <3

Cinta vs Suka vs Kekasih vs Kawan

Assalamua’laikum WBT

Ahlan wa sahlan teman2 =)
Semoga semakin hari, kita semakin baik di kaca mata Sang Pencipta. InsyAllah.

Cinta membuatkan sesorang disuruh.
Tapi akibat terbius cinta yang teramat juga akan mengebabkan terkadang kita tidak menyedari melukai orang paling dekat dengan kita.
Bagi pendapat ana, ana lebih suka berkawan dari berkasih.  Kenapa agaknya ya? Hhmmm....Mungkinkah sebab pernah terluka?iya, mungkin itu salah satu daripadanya.

Situasi pertama I (Bius cinta)
Ada 3orang kawan, dimana mereka sudah lama kenal. Alia, Bell dan Cinta.  Alia dan  Bell telah mempunyai kekasih, manakala  Cinta tidak memiliki kekasih.  Namun, takdir menemukan  Cinta kepada Hafiz yang setelah perkenalan mereka akhirnya menjadi pasangan kekasih.   Ditakdirkan, mereka berdua berjauhan kerana Hafiz bekerja dan Cinta pula masih belajar.  Cinta pula, selalu cemburu melihat  Alia dan  Bell kerna selalu kekasihnya ambil perhatian hinggakan kemana2 mereka pergi pasti akan memberitahu kekasih mereka. Cinta pula mencuba segalanya untuk melakukan yang sama, merasai perasaan yang sama seperti Alia dan Bell.  Cinta memaksakan kekasihnya sentiasa menghubunginya selalu, menghantar mesej selalu 24/7 lah umpamanya.  Dukacita, akhirnya Hafiz meminta putus dengan Cinta akibat tidak tahan dengan perangai Cinta.  Cinta merasakan dunianya gelap, akibat dibuis cinta yang menjanjikan kebahagian berakhir dengan tragedi yang selama ini ditakutinya.  Selepas tiada apa2 hubungan Cinta sedar bahawa selama ini dia bertindak mengikut sekelilingnya tapi dengan pengalaman itu juga mendewasakan Cinta bahawa cinta membuatkan dia disuruh tapi cinta yang tidak tentu arahnya, akan membinasakan diri, gembiralah syaitan meranalah diri.

Situasi pertama II (Kekasih vs Kawan)
Cinta selalu meminta pendapat daripada Alia tentang apa2...kisah  hidupnya, mahupun tentang masalah peribadi.  Jika kelapangan Cinta akan selalu akan meluangkan masa dengan Alia.  Pada suatu hari Cinta bersiar-siar dengan Alia, tiba2 telefon Alia berbunyi.  Setelah habis bertelefon, Cinta bertanya pada Alia, “Lagu apa yang Alia guna untuk nada deringan telefon bimbit tadi, bestlah boleh bluetooth pada Cinta lagu tu?” Alia menjawab, tunggu sebentar kerana Alia sedang bermesej dengan kekasihnya jika lambat membalas mesej pasti kekasihnya marah.  Sejurus itu, Alia terus bluetooth dengan Cinta dan seperti yang dijangka kekasihnya misscall  dan terus misscall, namun lagu yang dihantar juga masih lagi loading untuk sepenuhnya transfer ke telefon Cinta.  Terus Alia berkata “Kan Alia dah cakap nanti dia marah dan bad mood dengan Alia, isshhh..masa ini juga Cinta nak minta lagu! masa ini juga lah..hhmmmm..” kata Alia dengan nada yang marah.   Cinta terus meminta maaf, tergamam dan terdiam kerna selama ini Alia tidak pernah berkata seperti itu, namun jauh disudut  hati Cinta amat sedih, salahkah teman mu ini meminta lagu?  Jika kamu ditempat Cinta apakah perasaanmu diperlaku begitu? Itulah hebatnya manusia dek dibius cinta.  Sehinggakan tidak merasa apakah kita telah menghiris perasan kawan sendiri?  Cinta bertindak untuk melupakan perkara itu, memujuk2 hati nya sendiri..setiba dirumah Cinta menangis dan pesanan ibu hinggap dikotak fikirannya...dan mungkin Cinta juga pernah berbuat kesilapan yang sama?

Situasi kedua (Cinta vs Suka)
Sekumpulan kawan telah berkawa selama setahun.  Cinta, Danial dan Arjuna.  Cinta dan Arjuna telah berkenalan selama setahun, masa berputar sehingga Cinta menyedari bahawa dia dan Arjuna semakin rapat dalam ½ tahun dari setahun perkenalan mereka.  Cinta menyukai Arjuna sebagai teman yang paling mengambil berat tentang dirinya.  Namun, tidak selalunya perasaan itu konsisten, lama kelamaan Cinta menaruh cinta pada Arjuna.  Adakah Arjuna merasakan yang sama?  Mungkinkah Arjuna merasakan yang sama?  Detik waktu terus berlalu, Cinta sangat menyayangi perhubungannya dengan Arjuna.  Akhirnya, Cinta membuat keputusan untuk tidak meneruskan perasaan cintanya pada Arjuna, Cinta terfikir,sekiranya perhubungan kawan itu dilanjutkan kepada cinta pasti hubungan itu akan menjadi lain sesudahnya.  Cinta sangat menyayangi persahabatan dengan Arjuna.  Akhirnya, Cinta berjaya memujuk hati nuraninya agar tidak jatuh hati lagi pada Arjuna dan terus tetap bersahabat dan agar terus tetap menanti cinta yang telah dijanjikan Lauh Mahfuz. 

Sekian.

Teman2...watak yang dicipta, tidak kena dengan yang hidup mahupun sudah meninggal.
Ambil yang jernih buang yang keruh ok? huhu^.^ think positive and take only the good advise, leave the negativity =)

Apa yang ana mahu sampaikan cinta kadang boleh membuat kita bahagia, dengan cinta kadang kita juga merana.  Justeru, matlamatkanlah cinta2 mu dijalan Allah.  Pesanan ini untuk teman2 yang tercinta dan paling utama diri ana sendiri. 

Ana akhiri dengan sedikit puisi untuk teman2, apa2 pun yang menimpa kalian ingatlah pesanan ini, semoga kita sama2 boleh mengaplikasikannya, InsyAllah.

Cinta segera muncul dan berkembang dari keyakinan yang kuat
dan malah terhadap kebaikan yang tersimpan dalam jiwa seluruh umat manusia
juga pemahaman yang mendalam bahawa tidak ada seorang manusia pun yang sempurna
dan bahawa kita semua sama dalam balutan cinta tidak ada perbedaan atau batas yang memisahkan
dan ketika kita percaya bahawa cinta yang memiliki cinta yang melimpah kita bebas untuk mencintai sesiapapun dengan cinta yang melimpah dan TANPA SYARAT.

CINTA TANPA SYARATKU
CINTA YANG SENTIASA BERBALAS
CINTA YANG TIDAK PERNAH PUDAR
CINTA YANG KEKAL ABADI
CINTA DARI MAKHLUK ALLAH
IAITU
KELUARGA.

Wassalam.

(***ibuku berpesan supaya jangan menyimpan rasa kecil hati mu terhadap sesiapapun, agar kebahagiaan tercapai dengan lebih mendingan.)

InsyAllah, Jaza khaAllah bil khair.

Sunday, 28 August 2011

Ana sayang Mereka Part II(lanjutan Mereka sayang ana part I)

Assalamualaikum WBT...
Alhamdulillah...

Akhirnya, ana punya waktu juga ya, mahu meneruskan coretan mengenai mereka yang ana sayang ni.
Sebenarnya, ana sangat sibuk hingga kan diri tak terjaga.  lagi-lagi bulan puasa ni, kalu tak jaga diri memang sakit terus.hehe..
Tapi, alhamdulillah...kesihatan beransur pulih.  Dan ana kembali untuk menyambung coretan ana yang lalu.

First of all, sekarang sudah 28 hari kita berpuasa, macam mana hari-hari yang anda lalui?macam-macam ragam tak?  Ana sangat bersyukur pada Allah kerana Ramadhan ini, lebih baik dari Ramadhan sebelumnya..alhamdulillah.

 Ok, let's get it start...



dari kiri Fad, memperkenalkan Miena, dan ana.

Amalina Fauzi..kak miena, shaminaminanana..huhu^.^ ooppsss..maaf "ter'over' pula..ana suka kawan dengan kak miena sebab dia kelakar..ada saja idea dia untuk mewujudkan suasana yang meriah.huhu^.^

jojo dan miena

opppss..maaf ya, pada coretan lalu ana sudah cakap mahu kenalkan anda berdua..so, i mark my words.
Jojo tu lah jurugambar masa Majlis Makan Malam ana.

comel..hehe...love u~Amalina Fauzi~

 kakak yang baik...sayang kak Ila..! =)

Ya Allah..alhamdulillah...ana dikurniakan teman yang sangat mencintai ana..tQ Allah...
Sayaang korg!!! <3 <3 <3





Thursday, 4 August 2011

Mereka yang sayang ana (Part I)

Assalamualaikum WBT
huhu^.^

Sempena 5 bulan ana dah blogger ni..ana nak bercerita tentang dua orang kawan yang sangat menjaga dan baik dengan ana selama mengenali diorang ini.
Kenalkan kawan ana dari kanan Nash dan Fadzrul...
heheh...


Masa dinner anjuran kelas kuliah ana =)

jejaka ini pula, angry birds comel..hahah..ooppss..dia kawan ana yang paling banyak support ana selama ana down, alhamdulillah sampai sekarang ana mempunyai kekuatan untuk melupakan perkara lama.xiexie nash..!


tengah main game fav ana, angry birds.hehe.tq fad...hp awak hp saya juga kan.?(haha, statement sangat motif)
gambar candid ini diambil oleh seorang hamba Allah nama dia....ha, tunggu Mereka yang sayang saya Part II ok?..hehe


I LOVE Nikon ! hehe...ana sedang mengambil gambar pasangan yang bahagia.....ha, mahu tahu tak siapa?? ini pun kena tunggu Mereka yang sayang saya Part II...hehe

Rasanya, itu saja yang ana nak coretkan hari ini...
Tamat Mereka yang sayang saya Part I...

*p/s: saya pun sayang mereka juga...!!!! Nash & Fad ...Thanks for everything =)