Cinta

"CINTA yang dibina bukan cinta kosong tapi cinta yang punya pengertian
cinta yang luhur dan hanya dapat dirasakan dengan JIWA yang bersih
yang SENTIASA MENCARI..... ALLAH"

Biarkan waktu berputar seiring waktu berjalan

Biarkan waktu berputar seiring waktu berjalan

Istiqomah

Daisypath Anniversary tickers

AH

Daisypath Anniversary tickers

Daughter

Lilypie Pregnancy tickers

BF

Lilypie Breastfeeding tickers

Friday, 14 April 2017

Resepi Roti Jala & Kari Ayam

Assalamualaikum!

Ni salah satu lagi resepi yang Anna teringin buat masa pregnant 9 bulan ni..haha
Dia punya tak ingat letih tapi tetap nak buat jugak sebab teringin masak.

So, let see what we need!

Resepi Roti Jala

Bahan-bahan:

  • 3 cawan tepung
  • 2 1/2 sudu besar minyak
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 biji telur
  • 3 cawan air/santan/susu segar (Anna, guna air sbb senang. haha)
  • pewarna kuning ATAU 1/2 pewarna kunyit
Cara-cara:

Masukkan semua bahan dalam blender. (masukkan air dahulu dan diikuti dengan bahan-bahan lain supaya tepung tak melekat kat dasar blender).

Cara lain, kacau dengan pengayak tepung. (macam mama selalu buat, tapi Anna sangatlah nak cepat, hehe).


Resepi Kari Ayam (bersantan)

Bahan-bahan:
  • 12 ketul ayam (terpulang)
  • 2 biji kentang
  • 1  1/2 bawang besar
  • 4 ulas bawang putih 
  • 2 inci halia
  • 1 asam keping (boleh ganti dgn 1 sudu bsr air asam jawa)
  • 1 cawan santan
  • 2 cawan air
  • 1 paket kecil rempah kari Adabi (rendam dgn sedikit air dalam mangkuk)
  • 4 sekawan (buah pelaga, kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih) (ada yang resepi tak letak cengkih, bagi yang kurang suka rasa rempah, better jgn letak sebab Anna pun tak suka, haha)
  • 2 pelepah daun kari
  • 2 tangkai cili merah
  • Secubit gula
  • Sedikit garam
  • Sedikit minyak untuk menumis
Cara-cara:
  1. Panaskan minyak, tumis bawang besar dan putih, masukkan halia, 4 sekawan. Tumis sampai naik bau.
  2. Masukkan air asam jawa. Masukkan rempah kari Adabi yang direndam dan daun kari, tumis sampai naik bau / garing sedikit.
  3. Masukkan air. Diikuti dengan kentang, dan ayam. Biarkan hingga mendidih atau bahan empuk sedikit.
  4. Masukkan santan biarkan mendidih. Pastikan kentang empuk dan ayam masak. Masukkan cili merah. Siap!
Simple yet delicious. Puas hati tau dapat buat sendiri, sambil2 masa berselawata tak? Nak bagi suami makan kan? Seronok sangat dapat masak dan tengok suami kita makan dengan selera.

Syukur.

Okay, that's all from Anna.

Love,
Anna

No comments:

Post a Comment