Cinta

"CINTA yang dibina bukan cinta kosong tapi cinta yang punya pengertian
cinta yang luhur dan hanya dapat dirasakan dengan JIWA yang bersih
yang SENTIASA MENCARI..... ALLAH"

Friday 16 March 2018

Pemilihan Tempat Bersalin. Gov or private?

Assalamualaikum semua!

Anna masih ingat lagi, masa Anna nak pilih tempat bersalin. Ramai kawan-kawan dan kakak-kakak dekat office beritahu suruh survey dulu, sama ada nak bersalin dekat hospital kerajaan atau hospital swasta. So, mula-mulanya Anna pilih nak bersalin dekat hospital kerajaan. Tapi end up  Anna bersalin dekat hospital swasta (KPJ Kajang) sebab dah tak boleh tunggu prosedur hospital biasa yang lemmmehemmehemm, lagi-lagi sebab Anna tak ada mengalami sebarang contraction pun.

Antara tips yang Anna boleh kongsi berdasarkan pengalaman Anna (setiap orang lain-lain tau pengalaman):

1. Kewangan (paling utama)
Dari segi kewangan, kita ukur dulu. Kalau ada insuran tanggung atau tak. Dan begitu juga dengan company tanggung. Kira-kira untuk kerajaan, kos bersalin boleh tengok jadual dibawah. Untuk situasi Anna, company tempat kerja Anna mmg tanggung kos bersalin, tapi! RM2500 untuk normal dan RM4500 untuk caesar. So, in my case, Anna bersalin dekat KPJ Kajang, Anna bersalin normal, campur kos overnight in labour room & 2 hari dekat wad, RM4800. So, RM2500 company tanggung, selebihnya..hubby Anna tanggung. hehe ;p



2. Memilih tempat pantang. Jarak dengan rumah dan klinik kesihatan.
Bagi Anna, warga Malaysia mmg beruntung, kerajaan ambil berat pasal kesihata semua. Maka, memilih tempat pantang juga penting untuk pemeriksaan ketika lepas bersalin & berpantang. Ini sebab, beberapa hari lepas bersalin, jururawat kerajaan akan datang memeriksa luka bersalin anda. Jadi lepas bersalin juga anda perlu inform kepada klinik kesihatan yang anda biasa check. Ini penting untuk pemeriksaan luka bersalin anda dan bayi anda. (dijangkiti kuning atau tidak).

So, Anna nak share sikit gambar-gambar dekat labour room masa dekat KPJ Kajang. KPJ Kajang ni, ada 5 labour room, using flower name. So Anna dapat bilik Lavender!





The best moment is...daddy tengah azan Safiya dalam labour room. (16/5/2017)

To be continue i guess...kalau nak tanya, boleh comment bawah pos ni..

xoxo,
Anna


No comments:

Post a Comment