Cinta

"CINTA yang dibina bukan cinta kosong tapi cinta yang punya pengertian
cinta yang luhur dan hanya dapat dirasakan dengan JIWA yang bersih
yang SENTIASA MENCARI..... ALLAH"

Wednesday 17 October 2012

Kesabaran menyelamatkan nyawa.

Assalamualaikum WBT
 Ahlan wa sahlan semua.

Ada satu cerita yang sangat menjadikan pengajaran dan bersyukurnya seorang insan. Insan yang mengenal erti SABAR.

Cerita ANAK DAN AYAH.

Jam 12:00
Ketika Anak sedang menikmati makanan tengahari.  Hari ini anak akan bekerja pada pukul 14:00. Selalu, memang ayah yang akan menghantar anak ke tempat kerja, kadang-kadang anak pergi sendiri menaiki motor.  Tapi sejak banyak berita kemalangan yang meragut jiwa. Ayah jadi khuatir untuk melepaskan anak pergi kerja sendiri.  Maka, pada minggu ini ayah akan selalu menghantar anak pergi kerja setiap hari. "anak, masuk kerja pukul berapa?" tanya si ayah.  "Pukul 2 ayah" balas anak yang sedang menikmati makanan tengahari.

Jam 13:50
Wangi! hehe.. Anak dah siap untuk pergi kerja.  Turun je bawah, anak nampak ayah sedang pegang pinggan berisi nasi dan sedang membuka tudung saji. Dengan nada biasa anak monolog, 'sudah lambat ni, ayah hendak makan pula pada masa yang suntuk ni.' Dengan nada biasa juga, "Ayah nak makan ye? makan lah dulu." kata anak.  "Anak nak pergi dah ke??" balas ayah yang sambil membuka tudung saji. Anak membalas pada ayah "tak pe ayah makan dulu, jangan cepat nanti tercekik" balas anak.  Kemudian anak monolog, menenangkan hati 'eh, relaks jangan marah, sabar... tak pe kot lambat, takut juga ni bos marah.hehe'. Teringat akan kata ibu, "ayah memang selalu tanya kerja pukul berapa, padahal sudah berkali dia tanya." Anak kembali tersenyum terasa lucu pula :)

Jam 14:10
Ayah selesai makan, terus siap-siap dan menuju ke motor, begitu juga anak.  Ayah memandu motor dengan  kadar kelajuan yang biasa.  Sampai di suatu simpang empat (+), anak melihat motor dari simpang kanan menuju ke simpang kiri kami, manakala kami ingin terus, satu lagi motor dari simpang hadapan kami dan juga ingin ke kiri kami.  Anak sedar melihat motor dari simpang kanan itu laju tanpa melihat kiri kanan jalannya.  Tiba-tiba ayah juga seperti tidak sedar, ayah memandu terus tanpa perasaan kehadiran motor itu, begitu juga motor yang dari simpang hadapan.... dalam sekelip mata terdengar bunyi kuat "ttttttiiiiinnnnnnnnn!!!"

********************************************************************************

Suasana sunyi....
Ayah dan Anak masing2 terdiam.  Yang pasti anak terkejut.  Sambil menunggang motor dengan kelajuan biasa, ayah juga diam.  Anak tergamam akan kejadian tadi.  Si Ayah dan Si Anak hampir bertembung dengan 2 motor yang menuju ke tempat sama tapi kami ingin terus.  Ayah sempat mengelak, sebab motor dari kanan tadi berhenti mengejut terus membelok sedikit untuk berhenti dan juga terkejut denga kehadiran motor kami.  Alhamdulillah...syukur.

Jam 14:20 
Masih lagi atas motor, dengan perasaan yang terkejut dan tergamam itu, si anak dapat call, tengok skrin handphone anak monolog 'alamak, boss call!, habislah'. Anak tidak menjawab panggilan itu, berharap sampai tempat kerja baru boleh jawab kerana atas motor lagi.  Boss juga asyik telefon, akhirnya, 14:25 sampai dan terus jawab panggilan tadi.  Anak dimarahi bos, anak jawab dengan nada biasa kerana ayah masih dihadapan, setelah bagi helmet pada ayah, anak  melangkah masuk dan ditanya bertubi-tubi tanpa sempat menjawab pertanyaan boss, kenapa lambat tidak bagi tahu, dimarahi kenapa masuk pukul 14:00 padahal syif 2 mula jam 13:00.  Sekali lagi anak tergamam...  Setelah panggilan tamat, logik juga ya, boss ini langsung tidak ambil tahu pasal kedai, masa mula start kerja saja dia tidak menerangkan apapun pasal kerja, pasal syif, sekarang malah dimarah terus! 

Sampai dikedai, anak masih lagi terdiam, ada kaca dimatanya. Tergamam dengan peristiwa hampir meragut jiwa, tergamam dimarahi dengan perkara yang tidak diketahui.  Rasa ingin sekali melepaskan kemarahan.  Namun, anak ambil keputusan untuk terus diam.  Kawan sekerja menanya "kenapa akak diam je? sampai kerja macam orang terkejut." Lalu, anak cerita peristiwa tadi sambil ingin menangis, tapi tak jadi. Juga mengatakan tentang syif kerja, kerana penerangan hari itu dijelaskan oleh rakan kerjanya tadi.  Anak terus diam sambil menyiapkan stok yang sampai tadi banyak sekali. Malah pada malamnya ditanbah juga stok.
Terdiamnya anak telah meredakan api kemarahan, siapa yang harus dipersalahkan???? tiada, tiada siapapun yang salah.  'mungkin salah diriku' monolog anak.

 THE END

Jadi teman-teman, apa pengajaran yang dapat diambil dari situasi itu?? Ada pada tajuk mungkin :)
Ok, kisah benar yang terjadi pada anna semalam ^.^
Tapi hari ni, rasa tenang...pagi-pagi dah online mencari status2 dan artikel yang dapat menenangkan jiwa. Anna percaya, cara itu Allah sampaikan sesuatu untuk ketenangan jiwaku.  Jangan lupa juga solat malam :)
Ini antara terapi2 yang jumpa dari status twitter kawan Anna.  Buat ikhtibar untuk kawan2 semua, Anna dah update juga di facebook.


 Sgala puji bg Allah, Tuhan yg mmberikn kesehatan pd tubuhku, mngembalikan ruhku kpd diriku& mngizinkn aku utk mnginginkan-Nya (HR. Tirmidzi)
 "Tidak ada suatu rezeki yang Allah berikan kepada seorang hamba yang lebih luas baginya daripada sabar. (HR. Al Hakim)"
"Jika engkau bersyukur, pasti Aku akan menambahkan nikmatKu pdmu, namun jika engkau kufur, ketahuilah bahwa azabku sangat pedih". -Qs.Ibrahim:7
Rasa syukur dapat mengubah hal yang negatif menjadi positif, temukan cara bersyukur akan masalah"mu dan semua itu akan menjadi berkah bagimu
Without bad days, you’d never know what a good one was.
Bersyukurlah untuk setiap dugaan baru … Kerana itu akan membangunkan kekuatan dan karaktermu …
Baik sangka pada Allah adalah jawaban dari setiap keadaan,keep positive thinking and never give up -


No comments:

Post a Comment